Vratislav Kroc: Střecha jako hobby

Vratislav Kroc: Střecha jako hobby

Před osmnácti lety založil firmu STAV-INVEST, která dnes patří mezi pětici největších prodejců střešních krytin v České republice. Před 15 lety stál u zrodu veletrhu Střechy Praha, který si brzy vydobyl renomé největší přehlídky střešních materiálů, krytin a dalších potřeb pro střechy a pro ty, kdo na nich pracují.

Napsali o nás: časopis Střechy, fasády, izolace 6/2013

Jednatele společnosti STAV-INVEST Vratislava Kroce však se střechami nespojuje „jen“ jeho podnikání. Střechy a střešní krytiny jsou i jeho koníčků. Jeho kancelář v centrále firmy, v prodejním areálu ve Kbelích, zdobí keramičtí dráčci i další střešní ozdoby, které nasbíral i na výletech do dalekých zemí – do Peru, na Jávu, do Thajska a podobně. Nepohrdne ani zajímavou střešní krytinou.

„Ve Vietnamu se mi stalo že jsem při jednom vnitrostátním přeletu platil za velkou nadváhu zavazadel, protože jeden kufr jsem měl plný střešních tašek,“ vzpomíná s úsměvem.

Z autobusového depa do letecké opravny

Ke svému podnikání a koníčku zároveň se přitom Vratislav Kroc dostal spíš náhodou. Původně vystudoval ekonomii, pak pracoval v Podniku zahraničního obchodu. „V roce 1990 jsem se na jednom veletrhu řízením náhody potkal své budoucí německé obchodní partnery – z Dachdecker-Einkauf Sud eG.“ Z prvního setkání postupem času vznikla společná firma, která funguje dodnes, se stejnou vlastnickou strukturou. „Díky německému partnerovi máme k dispozici exkluzivní podmínky u řady výrobců v Německu a také cenné informace především z německého, ale i dalších evropských trhů, jež nám pomáhají lépe uspět v konkurenci,“ říká Vratislav Kroc.

Na začátku byl prodejní sklad v Plzni, k němuž brzy přibyla i pobočka v Praze. Vhodný prostor našel Vratislav Kroc v areálu tehdy ještě existujícího ČSAD Klíčov. „Pronajali jsme si od nich část areálu, postavili tam tři stavební buňky a začali jsme úřadovat a postupně budovat pražskou pobočku,“ popisuje pražské začátky Vratislav Kroc. ČSAD Klíčov ale zkrachovalo a STAV-INVEST musel hledat nové působiště. Nakonec nebylo nutné stěhovat se nijak daleko – jen do Kbel, do prostoru, který patřil leteckým opravnám. Než se mohlo začít prodávat, bylo nutné odvést na novém působišti spoustu práce. „V místech, kde nyní máme prodejnu a kanceláře, byl sklad odpadových materiálů, které vznikaly při výrobě letadel – první, co jsme museli udělat, bylo vyklidit, naložit a nechat odvézt asi dvacet nákladních vozů pilin od mosazi, mědi a podobného odpadu, který se tu do té doby skladoval,“ popisuje Vratislav Kroc.

K centrále ve Kbelích brzy začaly přibývat další pobočky – v roce 1998 v Řeporyjích (ta se před třemi lety přemístila kvůli výhodnějším podmínkám o pár kilometrů dál do Slivence), roku 2002 v Uhříněvsi, v roce 2004 v Králově Dvoře u Berouna a v Kladně, roku 2006 v Kralupech nad Vltavou a v roce 2010 ve Voticích.

Vše pro střechu

STAV-INVEST nabízí široký sortiment střešních krytin, izolací, zateplení a dalších produktů, které souvisí se střechou. Patří sem i střešní okna. „objemově tvoří střešní okna zhruba 10 procent z celkového obratu. Ale určitě mají v sortimentu své důležité místo, protože ke střeše patří a jejich důležitost v poslední době vzrůstá-s tím, jak se mění funkce střechy a půdní prostory jsou stále více využívány k bydlení,“ konstatuje Vratislav Kroc. Hlavním partnerem v oblasti střešních oken je pro STAV-INVEST firma VELUX. „Tato značka je všeobecně známá, vžila se jako synonymum pro střešní okna, bez ohledu na výrobce,“ konstatuje.

Spolupráci se značkou VELUX v oblasti nabídky střešních oken navázal STAV-INVEST od počátků své existence, vztah obou firem pak procházel různými peripetiemi. „Zpočátku mel VELUX tendenci vystupovat z pozice síly, nikoli partnerského vztahu, což se nám samozřejmě nelíbilo,“ vzpomíná Vratislav Kroc. „ V současné době jsou naše vztahy na výborné úrovni,“ dodává. Svědčí o tom i intenzivní spolupráce v oblasti marketingu. „Rádi a intenzivně se podílíme na marketingových akcích firmy VELUX. Chceme být pro ně, stejně jako pro naše další dodavatele, kvalitním partnerem.“ Říká Vratislav Kroc.

„Snažíme se prodávat zákazníkům okna s vyšší přidanou hodnotou a prodat jim nejen samotné okno, ale i všechny doplňky jako markýzy, rolety a podobně. A na adresu firmy VELUX je nutno uznat, že jeho systém bonifikace tuto kvalitu prodeje zohledňuje. Je však pravda, že tento způsob prodeje je mnohem náročnější a vyžaduje i kvalitní prodejní personál,“ konstatuje Vratislav Kroc. O kvalitě personálu svědčí také to, že se tu najdou takoví odborníci, kteří jsou schopni nejen erudovaně poradit zákazníkům s výběrem materiálů a dalších potřeb pro střechu, ale i publikovat na tato témata odborné články.

Jak přežít v krizi

Samozřejmě i STAV-INVEST se musel vypořádat s nepříliš příznivou hospodářskou situací posledních let. „krize se nás samozřejmě dotkla, i když zvládáme stále fungovat se ziskem,“ říká Vratislav Kroc. Firma musela čelit poklesu obratu a musela přistoupit i k nepříliš populárnímu propuštění. „Z celkového počtu zhruba 70 zaměstnanců jsme jich museli dvanáct propustit, abychom byli schopni udržet dobrý výsledek i pro letošní rok,“ říká Vratislav Kroc.

„Propuštění lidí není samozřejmě nic příjemného, musím ale podotknout, že se týkalo spíš podpůrných profesí, jako jsou skladníci, řidiči, a podobně, nikoli zaměstnanců, kteří aktivně pracují v prodeji. Pro ně je práce stále dost,“ říká Vratislav Kroc. Přes pokles prodejů tak rozhodně neplánuje šetřit na prodejcích. „je sice méně realizovaných akcí, ale na každou připadá podstatně více nabídek – zhruba o deset procent,“ konstatuje Vratislav Kroc.

„A tento poměr se určitě obrátí k lepšímu, řada akcí je nachystaná, jen se teď déle čekalo na příznivější počasí,“ věří. O dobré kondici firmy svědčí i to, že přes ne právě jednoduchou situací na trhu zatím neplánuje omezování své prodejní sítě, naopak se zabývá i úvahami o jejím dalším rozšíření, když jejich realizace není v současné chvíli na pořadu dne. „Samozřejmě k realizaci těchto plánů musíme přistupovat uvážlivě, protože jsou s ní spojeny velké investiční náklady, jejichž návratnost může být hodně dlouhá, a všude navíc bojujeme se silnou konkurencí. Máme ale vytipovaných několik lokalit, kde vidíme potencionál k úspěchu a kde si chceme postupně připravovat půdu k expanzi,“ uzavírá Vratislav Kroc.