Asfaltové střešní šindele

Asfaltové střešní šindele

Asfaltové střešní šindele jsou velice oblíbenou střešní krytinou v Severní Americe. U nás si jich zákazníci začali více všímat až relativně nedávno.

Proč tato střešní krytina získává na oblibě i v Česku? To se dozvíte v následujícím článku.

samolepici asfaltovy sindel
Asfaltové šindele u nás získávají na popularitě.

Historie a výroba asfaltových šindelů

Asfaltovy sindel sedy
Barevný posyp plní jak estetickou, tak ochrannou funkci.

Asfaltové šindele, někdy také nazývané kanadské šindele, se k nám dostaly až na počátku 90. let. V Severní Americe jsou nicméně velice oblíbené už přes 100 let, a to i díky levné ropě. Vyrábí se z asfaltu neboli bitumenu. Většina šindelů se vyrábí z oxidovaného asfaltu. Menší počet poté z asfaltu modifikovaného (APP či SBS modifikace). APP modifikovaný asfalt má vyšší teplotní odolnost a je pružnější jak asfalt oxidovaný, SBS modifikovaný asfalt je pružnější při nízkých teplotách. V našich podmínkách oxidovaný asfalt dokonale funguje.

Na nosnou vložku (nejčastěji ze skelných vláken) se za horka nanáší vrstva asfaltu, a to z obou stran. Na horní pohledovou stranu se pak nanese barevný posyp, který poskytuje ochranu před UV zářením.

Při výrobě se z dlouhého asfaltového pásu po vychladnutí odřezávají jednotlivé šindele do daného tvaru. Zároveň jsou na jednotlivé šablony do horní části nanášeny tzv. termopruhy (termobody). Díky nim se šindele za tepla (sluneční záření) k sobě vzájemně na střeše přilepí. Některé šindele jsou celoplošně samolepivé. Celá zadní strana se po odstranění krycí
fólie přilepí k šindeli pod ním. Tyto šindele jsou vhodné na nízké sklony
střech a do větrných oblastí.

Charakteristika asfaltových šindelů

Na trhu nalezneme celou škálu barev a tvarů asfaltových šindelů. Typickým tvarem je obdélník a bobrovka. Ve větší míře se vyrábí i kosočtverce a šestiúhelníky. V posledních letech trhu dominují laminované šindele. V barvách vedou odstíny červené, šedé, černé a hnědé. Někteří výrobci nabízí i modré a zelené šindele.

V několika měsících po pokládce se stává, že se část posypu, která je při výrobě nanesena navíc, postupně pomalu smyje, zejména při deštích. To je naprosto normální jev.

Speciální kategorií jsou šindele, kde je místo barevného posypu použito tenkého plechu (měď či titanzinek). Ty pak na střeše připomínají klasickou plechovou krytinu. Používají se zejména při rekonstrukcích kopulí a historických staveb.

Díky své nízké hmotnosti jsou asfaltové šindele oblíbené u zastřešení altánů, různých přístřešků, pergol či bungalovů. Vhodné jsou také pro horské objekty, kdy jejich nízká hmotnost (10-13 kg/m2 ) nezatíží nosnou konstrukci a odolává nánosům sněhu. Kvalitní samolepivé šindele jsou odolné i proti silnému větru (až 220 km/h). V poslední době se čím dál více používají i k zastřešení rodinných domů a komerčních objektů.

Někteří výrobci nabízí i zelené odstíny asfaltových šindelů.

Pokládka asfaltových šindelů

samolepive sindele na kolme steny
Na kolmé stěny je třeba použít samolepivé šindele.
Výhodou asfaltových šindelů je možnost pokládky již od sklonu 9,5° – a to Cambridge Xtreme 9,5°. Běžné šindele se pokládají od sklonu 15° do 85°. Šindele se používají i na kolmé stěny, tam je pak nutno použít samolepivé. Základem je střechu pokrýt kvalitním a rovným podkladním pásem. Od sklonu 9,5° do sklonu 20° se používá podkladní pás se samolepivými přesahy. Od sklonu 21° do 85° je možné použít běžné podkladní pásy. Šindele se pokládají na celoplošné bednění. To může být zhotovené buď z dřevěných prken nebo dřevoštěpkových desek (např. OSB). Dřevoštěpkové desky jsou výhodnější v tom, že jsou rovnější, nedochází k jejich dotvarování a jejich montáž je rychlejší.

Doplňky k asfaltovým šindelům

Doplňky k asfaltovým šindelům bývají většinou plastové či kovové. Jedná se zejména o 

  • prvky k odvětrávání střešního pláště, 
  • oplechování hran a prostupů střechy,
  • napojení antény,
  • kanalizační vývody, 
  • či protisněhové zábrany.

Výrobci asfaltových šindelů

Na tuzemském trhu najdeme celou řadu výrobců prodávajících asfaltové šindele. Mezi ty kvalitnější patří rozhodně kanadská společnost IKO, francouzská Onduline, italská Tegola nebo finská Isola.

Záruka na asfaltové šindele se liší dle výrobců. Stejně tak i životnost. Podrobnější informace k zárukám i životnosti viz jednotliví výrobci.

asfaltovy sindel bobrovka
Společnost IKO patří mezi kvalitní výrobce asfaltových šindelů.

Výhody asfaltových šindelů

Následuje výčet výhod asfaltových šindelů:

  • Nízká hmotnost (obvykle 10-13 kg/m2 bez bednění).
  • Jednoduchá pokládka.
  • Široký výběr barev i tvarů.
  • Pokládka i na extrémně členité střechy (věžičky, kopule apod.)
  • Odolnost vůči povětrnostním vlivům (vítr, déšť, sníh, UV záření).
  • Pokládka i na nízké sklony střech (od 15°).
  • Pokládka i na kolmé stěny.
  • Díky povrchu větší odolnost proti sjíždění sněhu.
  • Cenová dostupnost.
  • Rekonstrukce staré šindelové střechy překrytím starého šindele novým.
asfaltovy sindel horske objekty
Díky hrubšímu povrchu obvykle nedochází k extrémnímu sjíždění sněhu.

Nevýhody asfaltových šindelů

I u asfaltových šindelů najdeme nějaké nevýhody, viz:

  • Vyšší náklady na celoplošného bednění před samotnou pokládkou šindelů.
  • Neprodyšnost. Při špatném provedení odvětrání střešního pláště hrozí kondenzace v podstřeší, hniloba dřeva a vznik plísní.
  • Častější usazování prachu a nečistot a růst lišejníků a mechů.
  • Životnost cca 40 let.
  • Obtížnější úpravy (např. dodatečná montáž střešních oken).
samolepici sindel sedy
Nevýhodou asfaltových šindelů je častější usazování prachu a nečistot.

Asfaltové šindele: shrnutí

Asfaltové šindele bychom rozhodně neměli při výběru střechy přehlížet. Jejich obliba na našem trhu roste. A není se co divit. Díky své lehkosti a odolnosti proti povětrnostním vlivům jsou vhodné pro různé typy objektů. Musíme však počítat s kratší zárukou i životností než např. u pálených střešních tašek.

Nejnovější články ze světa střech

Mech na strese

Mech na střeše

Co způsobuje mech na střeše? Jak se ho jednou provždy zbavit? Preventivní opatření.